اخبار عاجلةاخر الاخبارالصحة و الجمال

 علاجات طبيعية لحب الشباب

 علاجات طبيعية لحب الشباب

أربيان بزنس مصر : كلنا عارفين ايه هو حب الشباب و اد ايه بيسببلنا احراج فى اوقات كثيرة و لكن فى طرق ووصفات طبيعية ممكن نجربها فى البيت وسهلة جدا و بتكون ساعات احسن من الكريمات والعلاجات الغالية اللى جربناها ومش بتجيب نتيجة تعالوا نتابع القراءة و نعرف ايه هما…
علاج حب الشباب
1- قناع الاسبرين والعسل والماء:
– امزجى خمس أقراص من الاسبرين العادي مع تحريك الماء بس لازم تتأكدى من أنك طحنتى الأسبرين كويس عشان يحقق التأثير الكامل. – زودى ملعقة صغيرة من العسل، والى بيعتبر كقاتل للجراثيم، العسل مش بس بيقتل البكتريا وإنما كمان بيساعد على تليين وترطيب الجلد. – سيبى القناع على وشك لمدة تصل إلى 15 دقيقة ، و اشطفه كويس بالماء الدافئ و استخدمى فوطة نظيفة لتجفيف وجهك.
2- قناع البيض:
– حطى ثلاث بيضات في طبق، وافصلى صفار البيض عن البياض ، و بعدين حطى بياض البيض على وجهك . – اخفق البياض كويس عشان يتجانس و حطيه على وجهك . -سيبى البيض ينشف لمدة تصل إلى 20 دقيقة و بعدين اشطفيه بالماء والصابون ولأنك بتتعاملى مع البيض النيئ فتأكدى من أنك تغسلى وشك بالكامل وطهرى وشك كويس.
3- قناع دقيق الشوفان:
النشويات زى الشوفان بتزيل الزيوت المتراكمة على الوش و في نفس الوقت بتساهم فى ترطيب الجلد.
– هنحط كوب واحد من دقيق الشوفان العادي (ومش قطع الصلب) مع 2/3 كوب من الماء الساخن بدرجة الغليان ، هنخلطها كويس و نسيب دقيق الشوفان يبرد. -هنزود ¼ كوب من العسل لدقيق الشوفان المبرد، لأن العسل بيعمل كعامل مضاد للجراثيم و بيساعد على الترطيب. -هنحط القناع على وشك لتنظيف الجلد وسيبيه ينشف لمدة تصل إلى 20 دقيقة، و اشطفه كويس بالماء الدافئ والصابون .
4- قناع صودا الخبز:
القناع ده بيستخدم لإزالة خلايا الجلد الميتة . – مزج ½ كوب من صودا الخبز مع ملعقة صغيرة من الماء الدافئ عشان نعمل عجينة . – هنحط القناع على بشرة نظيفة وافركى وجهك بلطف فركك لوجهك بالقناع هيساعد على إزالة الجلد الميت من الوجه. -القناع ده مش بيحتاج وقت معين ، بس ممكن توقفى فرك الوجه وقت ما انتى عايزة و بعدين اشطفيه بالماء والصابون.
5 –استخدام خل التفاح كمنشط:
الأحماض الماليك واللبنيك في خل التفاح هتموت البكتريا وبتشيل الكثير من الدهون على الوجه وبتساعد فى إزالة الكثير من خلايا الجلد الميتة . – مزج خل التفاح مع الماء المقطر وهنحطه فى زجاجه بغطاء ونرجه كويس. – حطى على قطعة قطن وافرك بها وجهك . – لو كنتى بتلاقى رائحة كريهة من عصير التفاح والخل ممكن تتخلصى منها عن طريق إضافة الشاي الأخضر إلى الخليط.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock